מסיבת העיתונאים השנתית של סיאט בברצלונה, בה מדווחים ראשי החברה על התוצאות של השנה שהייתה, ומספרים על התוכניות לעתיד, נתנה לנו הזדמנות לראיין ב"שלט רחוק" את נשיא החברה לוקה דה מיאו. דה מיאו, שמונה בספטמבר 2015 לתפקיד הבכיר במותג, ביקר בארץ בסוף 2017 יחד עם בכירים נוספים של סיאט לכבוד ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה. נשיא סיאט, עם ותק של יותר מ־25 שנים בתעשיית הרכב, בהחלט יכול לחייך כאשר סיאט מסכמת את התקופה הטובה בתולדותיה. אולי לכן הוא גם שמח לספר על התוכניות הגרנדיוזיות שלה. 

ראיון עם נשיא סיאט, לוקה דה מיאו

 
כיצד אתם מסתכלים על התוכנית החשמלית ועל אנרגיות אלטרנטיביות? 
"מתקפת המוצרים החשמלית של סיאט תתחיל ב־2020 עם מכונית שמבוססת על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן, שפותחה באופן בלעדי עבור דגמים חשמליים ב־100%. אבל יהיו עוד חידושים בתחום חטיבות הכוח האלטרנטיביות ועליהם נכריז בבוא הזמן.
 
"המטרה שלנו בשנים הבאות היא להתפתח מתוך שלוש טכנולוגיות עכשוויות (בנזין, דיזל, גז [CNG]) לשש — עם הוספת גרסאות היברידי־עדין, היברידי־נטען וכל־חשמל למבחר הדגמים. בכל אופן, 2020 תהיה שנת החשמול בסיאט; נשיק גרסה היברידית נטענת לליאון חדשה שיהיה לה טווח חשמלי של לפחות 50 ק"מ. באותה שנה יהיה לנו כאמור גם רכב חשמלי מלא שיוצע במחיר תחרותי ויהיה לו טווח של 500 ק"מ. הרכב יצויד במערכות מידע/בידור (infotainment) המתקדמות ביותר עם יכולת נהיגה אוטונומית ברמה 2". 

ראיון עם נשיא סיאט, לוקה דה מיאו

 
לכמה דגמים אתם מצפים במבחר של קופרה, והאם מכוניות אלה יכולות להיות גם חשמליות? 
"המותג קופרה ישיק עד שבעה דגמים חדשים ומכוניות מירוץ. בקופרה מודעים לחלוטין כי העתיד כרוך בשימוש בהנעות אלטרנטיביות כמו מערכות היברידיות או חשמליות לגמרי, והמותג פועל בכיוון זה. למשל קופרה e-Racer, שהיא מכונית המירוץ החשמלית הראשונה בעולם בתחום הטורינג.
 
"המותג קופרה מהווה הזדמנות מצוינת עבור סיאט ועבור הלקוחות שלה. זה פרויקט שנולד כחלום של קבוצת אנשים שחיפשה דרך למשוך קהל חדש של חובבי רכב. בעזרת ההחלטה ליצור חטיבה נפרדת החברה שואפת לפרוש את העסק ולפתח דגמים חדשים שיכולים להיות רווחיים ובאופן כללי לחזק את הצד הכלכלי שלנו. המטרה של קופרה היא להכפיל את מכירות המותג תוך ארבע או חמש שנים כאשר המודל העסקי יתמקד בארבע תחומים: הפצה, שותפויות, ספורט מוטורי ומוצרים".

ראיון עם נשיא סיאט, לוקה דה מיאו

 
מה הן המכוניות החשובות ביותר כרגע עבור סיאט ומה יהיו החשובות בעתיד?
"עמודי התווך העיקריים של סיאט הן איביזה, ארונה, ליאון, אטקה — ובעתיד גם רכב הפנאי השלישי שלנו סיאט טאראקו (שיוצג בקרוב א.ש.). כרגע הודיע מותג קופרה על השקה של עד שבע מכוניות חדשות ומכוניות מירוץ. יצירת המותג קופרה, בין יתר הפרוייקטים החשובים עליהם עמלים כרגע בסיאט, מייצגת את הכוונות שלנו כאשר אנחנו אומרים שאנו שואפים 'לעבור לרמה הבאה'".
 
סיאט הגדילה רווחיות ונמצאת בתנופה. איך תשמרו על המומנטום? 
"סיאט הרוויחה 281 מליון אירו ב־2017 וזו עלייה של 21.3% לעומת 2016. אנחנו יכולים להיות שמחים בתוצאות אבל אסור לנו להיות מרוצים. סיימנו תקופת התייצבות וכעת זה הזמן להסתכל לעתיד עם שאיפה לגדול. כדי לשמור על התנופה נשיק מכונית חדשה כל שישה חודשים עד 2020. שני הכלים הראשונים יהיו טאראקו וקופרה אטקה שיצאו למכירה בסוף 2018. בשנה הבאה נציג את ליאון החדשה שתגיע לסוכנויות בשתי גרסאות מרכב: חמש דלתות ו־ST (סטיישן א.ש), וב־2020 תציג סיאט את הרכב החשמלי הראשון שלה. במבחר של סיאט יוצג באותה שנה גם CUV (קרוסאובר ספורטיבי יותר שתואר בסיאט בהזדמנויות אחרות כרכב המשלב בין פנאי לקופה. דגם זה יהיה בממדים דומים לאלה של ליאון ובעיצוב לפולקסווגן T-ROC, וכנראה שיזכה לאח מבית קופרה; א.ש).

ראיון עם נשיא סיאט, לוקה דה מיאו

 
מהם האזורים החשובים עבורכם בעולם?
"המשאלה הגדולה שלנו לשנה הזו היא גם האתגר הקשה ביותר: להפוך את סיאט לפחות תלויה בשוק האירופאי. החברה פועלת ביותר מ־80 מדינות — אבל רק 15% מהמכירות שלנו הן מחוץ לאירופה. במובן הזה נקודות הצמיחה האסטרטגיות צריכות להיות צפון אפריקה, היכן שסיאט מובילה את פרויקט הרכבת המכוניות של קבוצת פולקסווגן באלג'יריה, דרום אמריקה ומקסיקו, שם אנחנו בודקים אפשרויות ייצור.
 
"ב־2017, סיאט וצ'מפיון מוטורס, היבואן הישראלי, הגיעו להסכם ליצירת מיזם, בו צוות מומחים רוחבי יתמקד בפיתוח חידושים טכנולוגיים בתחום המוביליות החכמה והמכונית המקושרת.

ההזדמנות להשיק פרויקט כזה בישראל, אחד השווקים החשובים שלנו, הופך אותה למקום אסטרטגי עבור סיאט. ישראל היא אמת מידה בחידושים, ונחשבת אומת הסטארט־אפ, אז זה המקום המוצלח ביותר להשקת בפעילות כזו. סיאט גם לוקחת חלק בשותפות בין קבוצת פולקסווגן בסין ל־JAC ותורמת תמיכה טכנית וידע בפיתוח ובעיצוב".         

ראיון עם נשיא סיאט, לוקה דה מיאו